Ten Inch Hero

Okej.
Så förut sa jag att jag tyckte filmen "Ten Inch Hero"
var en snarkfilm, och inte alls så bra som jag hade hoppats.
Nu när jag suttit här hela dagen, hostandes och allmänt seg,
och gått från Die Hard YIPPEE-KI-AY MOTHERFUCKER, via
något avsnitt Scrubs... inser jag att filmen faktiskt har ett ganska
fint budskap. Det insåg jag visserligen första gången jag såg den oxå.
Tre tjejer av helt olika slag som jobbar på ett helknasigt café, varav
den tredje börjar jobba där när hon ser skylten i caféets fönster; 
"Hjälp sökes! Normala personer undanbedes"
Hur är det inte en charmig inledning på en film?
Måste bara citera blinddate-scenen:

Tish: "Vill du att jag går tillbaka och berättar att du fick kalla fötter?"
Jen: "Nej"
Tish: "Han har ju kommit hela vägen för att träffa dig"
Piper: "Jag vet inte vad du såg som inte vi såg?"
Tish: "Allt jag såg var en kille som och väntade på sin drömtjej.
Jen: "En sån kille drömmar inte om en tjej som mig"
Tish: "Är det för att han var snygg? Jag trodde att du skulle bli glad. För att inte tala om jävligt lättad"
Piper: "Utseendet spelade ju ingen roll?"
Jen: "Det var innan jag insåg att det var Brad fucking Pitt!" (ett uttryck som översättaren inte ville ha med?)
Aldrig att en kille som han vill ha mig. "
Tish: "Du är inte klok!"
Jen: "Inte? Såg tillexempel Tadd ens åt mitt håll när han kom in?"
Piper: "Tadd är en ytlig skitstövel. Alla vet det, utom Tish, förstås."
Jen: "Tjejer som ser ut som ni förstår inte. Jag tänker alltid att om jag gick ned i vikt,
klädde mig annorlunda eller fixade nya bröst, så skulle det ordna sig. Men det är inte sant."
Tish: Det där är skitsnack. Du är den smartaste personen jag känner. Du ställer upp för de hemlösa.
Du gör alla omkring dig glada. Du har så mycket att ge.
Att ditt utseende har med det att göra är skitsnack. "
Jen: "Jag vet att jag har mycket att ge, men det är ingen som ser mig. Har du missat någon bal
för att ingen frågade dig? Har du blivit lämnad ensam när dina kompisar dansade med killar?
Eller hur många gånger har en kund fullständigt ignorerat dig helt för att titta på mig? 
Så tills något sånt inträffar: tills dess att du gång på gång fått höra att din plats i livet är i bakgrunden...
- ska du inte tala om för mig att det är skitsnack. För det vet inte du"
Piper: "Allt jag såg ikväll var en man full av hopp"
Jen: "Han hade blivit besviken direkt när han såg mig. Ett påklistrat leende, artigt småprat.
Det hade jag inte klarat efter allt det här"
..... Tjejkram framför brasan på en strand, med en gammal svart hippiebuss i bakgrunden,
fullsmackad med klistermärken som är nog så vulgära... söt låt...
Aaaaw...!

Det är en sån jäkla "aktuell" diskussion.
Jag känner igen mig (förutom att den här Jen ju självklart inte har nåt att gnälla om i jämförelse)
och det är sååå många fler som känner igen den exakta positionen och självsynen.
Samma med tjejen som går från kille till kille, med asdåliga pickup-lines och slutligen
hamnar i ett helsjukt förhållande med en helknäpp kille slår henne och vägrar inse att han är bög...
Sen har vi killen, Priestly, som gömmer sig bakom det halvstörda håret och häftiga t-shirtarna
"No one knows I'm a lesbian",  "Orgasm donator, apply for sample here" och så vidare...
Som egentligen är den schyssta killen som ingen vågar/vill vara nära pga av hans extrema 
sätt att uttrycka sig, och så vidare...  (Oh yeah. That's Jensen. I like!)
Vad är det med alla? Vad fan är det med MIG? Det är alldeles för många som lever
olyckligt alldeles helt i onödan. Varför gör vi det så krångligt för oss själva?
Det är den lilla detaljen som gör den här filmen värd att se.
Folk är som folk är, och egentligen är det inte så många andra än dem själva som
egentligen kan ändra situationerna de har hamnat i.
Som när Priestly tvättar bort sminket, klipper bort tuppkammen, klär sig i skjorta
och som Boaz (hans förnamn som han vägrat erkänna) bjuder ut Tish, som han varit
kär i hur länge som helst. Tish får äntligen en snäll kille, och Boaz blir utskrattad för sitt namn.
Samtidigt som han fixat Mr.Nätdejt åt Jen genom att använda hennes chattfönster som hon glömt
att stänga ner. Och Piper? Som trott sig hittat sin bortadopterade dotter....
hittade istället mannen i hennes liv, och får en dotter på köpet, även om det inte är hennes egna.

Så all on all?
Det är en sjukt mysig film. Om mänskliga brister.
Ja. After all. En bra film. Inte helt ovärd pengarna, som jag tidigare sa.
En helt okej film att se en lat söndagseftermiddag, vilandes efter att ha gjort ingenting.

I'm off to nana-land now
Puss

Kommentarer
Postat av: Sharon

Jag tycker det låter som en helt underbar film, måste jag säga. Filmer som tar upp mänskliga brister och aktuella ämnen, som kvinnornas diskussion där till exempel, är ju bra. Fast de ska spelas och göras bra också. Hm, jag kanske skulle se den...



Angående Guds heliga ord i Guds heliga hus så, ja, jag var där igår och fick mig lite heliga ord. Och ungarna sjöng inte så djävligt som man kunnat tro, det var riktigt bra.



Je t'aime

Snuttefiltsvargen

2008-12-15 @ 10:44:09
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0